پردازنده گرافیکی مجتمع نسل دوازدهم اینتل و پردازنده گرافیکی گسسته Arc دیگر از D3D9 پشتیب، نمی کند. برنامه ها و بازی های مبتنی بر DirectX 9 همچنان می توانند از طریق رابط Microsoft* D3D9On12 کار کنند.
به نظر می رسد تنها تمرکز ARC روی DX12 بوده است، زیرا DX11 بد اجرا می شود و همانطور که مشخص است DX9 حتی پشتیب، نمی شود.
کارتهای گرافیک Arc “Alchemist” از معماریهای گرافیکی Xe-LP و Xe-HPG استفاده میکنند که فاقد عملکرد DirectX 9 هستند. Microsoft D3D9On12 دستورالعمل های D3D9 API را به D3D12 ترجمه می کند که درایورها می توانند آن را تشخیص دهند. معماریهای گرافیکی قدیمیتر مانند Gen11 که «Ice Lake» و Gen9.5 را در تمام مشتقات «Skylake» نیرو میدهد، از DirectX 9 پشتیب، میکنند. با این حال، هنگامی که با کارتهای گرافیک Arc “Alchemist” ،یب میشود، درایورها D3D9On12 را فعال میکنند تا GPU مجزا را در خود جای دهد، مگر اینکه dGPU غیرفعال باشد. Intel Graphics از ترجمه API پشتیب، نمی کند و کاربران را به مایکروسافت و توسعه دهندگان بازی راهنمایی می کند.
پردازنده گرافیکی یکپارچه در نسل یازدهم و پردازندههای قدیمیتر اینتل از DX9 پشتیب، میکند، اما میتوان آنها را با کارتهای گرافیک Arc ،یب کرد. اگر چنین است، احتمالاً رندر توسط کارت انجام می شود و نه iGPU (مگر اینکه کارت غیرفعال باشد). بنابراین، سیستم به جای DX9 از DX9On12 استفاده خواهد کرد.
ارزیابی های اولیه نشان داد که برخی از پردازنده های گرافیکی Arc مشکلات درایور دارند و عملکرد ضعیفی دارند. به گفته این شرکت، بازیهایی که از APIهای گرافیکی قبلی استفاده میکنند، مانند DX11 و قدیمیتر، هنوز بهطور موثر در Arc بهینهسازی نشدهاند. مشخص نیست که شبیه سازی DirectX 9 چگونه بر عملکرد Arc و Xe تأثیر می گذارد. با این حال، با توجه به مشکلات درایور اینتل با APIهای قبلی و اظهارات مایکروسافت مبنی بر D3D9On12.
از آنجایی که DirectX متعلق به مایکروسافت است و توسط مایکروسافت پشتیب، میشود، عیبیابی مشکلات برنامهها و بازیهای DX9 نیازمند ارتقای یافتهها به پشتیب، مایکروسافت است تا بتوانند اصلاحات من، را در بهروزرس، بعدی سیستمعامل و APIهای DirectX خود وارد کنند.
منبع: https://www.guru3d.com/news-story/arc-and-xe-igpus-dont-support-directx-9.html