
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
آیا اپ استورها زباله های دیجیتال جامعه مدرن هستند؟
انقلاب گوشی های هوشمند به م،ای واقعی کلمه رابطه ما با تلفن همراه را تغییر داد. از آنجایی که دستگاهی است که به ما امکان می دهد از فواصل دور بدون نیاز به اتصال به تلفن ثابت با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم، گنجاندن فروشگاه اپلیکیشن های همنام در گوشی های هوشمند مدرن به این م،ی است که بشریت اکنون به هر نوع عملکرد، اطلاعات و سرگرمی های موجود دسترسی دارد. ، تا زم، که یک برنامه برای آن وجود داشته باشد. در واقع، انتظار می رود که مصرف کنندگان در سال 2026، 143 میلیارد برنامه را از فروشگاه Google Play و 38 میلیارد دانلود را از فروشگاه اپل دریافت کنند. طبق آمار Statista.
در گزارش شفافیت اپ استور 2023 اپل1، تا سال 2023، بیش از 1.8 میلیون برنامه در اپ استور وجود دارد. در مقایسه، فروشگاه Google Play دارای بیش از 3.3 میلیون برنامه برای دستگاه های اندرویدی است که آن را تا کنون به بزرگترین فروشگاه برنامه تبدیل می کند. در ظاهر، به نظر می رسد که این نشان می دهد که کاربران برای انتخاب ضعیف هستند، اما هنگامی که زیر روکش ها نگاه می کنید، واقعیت بسیار کمتر جذاب است. با گزینه های بسیار زیاد، پیدا ، برنامه های باکیفیت برای برآوردن نیازهایش برای مصرف کننده های معمولی در میان دریای کپی های نیمه کاره، کلون ها و حتی کلاهبرداری ها و برنامه های تعبیه شده در ب،زارهای گاه به گاه آسان نیست.
در هر صورت، این فراو، انتخاب یک پارادو، فروشگاه اپلیکیشن ایجاد کرده است. به جای توانمندسازی کاربران، آن ها فلج تحلیل را تجربه می کنند و از گزینه های متعدد موجود غرق می شوند. آلوین تاف،، نویسنده آمریکایی، عبارت «بیش از حد انتخاب» را در این کتاب ابداع کرد.شوک آینده"، که پیش بینی می کرد با تشدید صنعتی شدن، مردم آینده از یک "گسترش فلج کننده" انتخاب رنج خواهند برد.
با تعداد زیادی گزینه برای انتخاب، خستگی تصمیم گیری ایجاد می شود و مصرف کنندگان تصمیم گیری بسیار سخت تری دارند. در پایان روز، آنها به احتمال زیاد از انتخاب خود رضایت کمتری دارند و بعداً پشیمان می شوند. به طور مشابه، وقتی با پیمایش بی پایان و توضیحات مشکوک برنامه مواجه می شوید، این احتمال وجود دارد که مصرف کنندگان یا تسلیم شوند یا به بهترین چیزی که می بینند رضایت دهند. حتی یکی از همکاران سابق در مورد داشتن یک فروشگاه برنامه بیش از حد و عواقب آن نوشت. 14 سال بعد، اوضاع فرقی نمی کند.
برای توسعه دهندگان نیز آسان نیست. مسلماً، در سال های اخیر تبدیل شدن به یک توسعه دهنده اپلیکیشن بسیار آسان تر شده است، زیرا به لطف ابزارها و نرم افزارهایی که برای ساده تر و سریع تر ، فرآیند استفاده می کنند، به راحتی می توانند بدون نیاز به متخصص کدنویسی این کار را انجام دهند. با این حال، با حجم فعلی برنامه هایی که امروز برای بررسی ارسال شده اند (اپل تنها در سال 2023 با نزدیک به 6.9 میلیون بررسی ارسال برنامه ها برخورد کرده است.1) تایید شدن یک چیز است، مورد توجه کاربران اپ استور به هر طریق م،ی دار داستان دیگری است. فروشگاه های اپلیکیشن بسیار رقابتی شده اند، و توسعه دهندگان کوچک تر دیده شدن را چالش برانگیزتر می دانند، نه فقط به این دلیل که بودجه زیادی برای بازاریابی در دسترس ندارند، بلکه به دلیل ظهور مزارع اپلیکیشن هایی که کوه هایی از برنامه های ضعیف را ایجاد می کنند. قیمت های اپلیکیشن های پولی نیز «مسابقه ای به سمت پایین» را تجربه کرده اند، که امرار معاش را برای توسعه دهندگان کوچک تر سخت تر می کند و آن ها را مجبور می کند در طول مسیر کیفیت را به خطر بیاندازند.
اپ استورها خودشان کمکی نمی کنند. در حالی که ظاهراً در دو طرف اپل و گوگل ظاهری از نظارت وجود دارد، موفقیت اقتصاد گوشی های هوشمند به طور ناخواسته محیطی را ایجاد کرده است که کمیت بر کیفیت برتری دارد و برنامه های با کیفیت پایین با اشتراک های مشکوک و ،یدهای درون برنامه ای را آسان تر کرده است. به فروشگاه های برنامه و به ،ه خود دستگاه های مصرف کننده. بدتر از آن، برخی از این برنامه ها دارای آسیب پذیری های امنیتی و ب،زار هستند. برنامه هایی مانند دومی منجر به بیش از 750 قرب، در سنگاپور در نیمه اول سال 2023، با حداقل 10 میلیون دلار ضرر.
در حالی که اقدامات ضد کلاهبرداری در حال گسترش است، فروشگاه های برنامه، چه توسط اپل، چه گوگل یا ارائه دهندگان شخص ثالث، باید برای اولویت دادن به کنترل کیفیت و نظارت بهتر عمل کنند. فرآیندهای بازبینی دقیق تر و مک،سم های بازخورد شفاف تر مورد نیاز است، که هم پلتفرم و هم توسعه دهنده را قادر می سازد تا در پرورش یک ا،یستم سالم تر با یکدیگر همکاری کنند. به خلاقیت و تعهد به کیفیت پاداش می دهد.
البته مصرف کنندگان نیز باید نقش خود را ایفا کنند. همه ما باید بیشتر برای حمایت از توسعه دهندگان انجام دهید - چه بزرگ و چه کوچک - که برنامه هایی را ایجاد می کنند که ما در استفاده روزمره از آنها ارزش می گیریم. تنها با انجام این کار، توسعه دهندگان می توانند در آوردن نوآوری به روی میز اطمینان بیشتری داشته باشند و در عین حال با جبران کار خود، ،ب وکار پایدارتری در درازمدت ایجاد کنند.
مهمتر از آن، ما باید بخواهیم که فروشگاه های اپلیکیشن و پلتفرم هایمان عملکرد بهتری داشته باشند. اپ استورها باید بازارهای مدیریت شده باشند و نه محل تخلیه دیجیتالی برای ماشین حساب یا برنامه ، دیگری. یک فروشگاه برنامه که به درستی مدیریت شده باشد می تواند به کاربران کمک کند تا با اطمینان بیشتری برنامه هایی را پیدا کنند که آنچه را که می خواهند انجام دهند، چه برای کار یا بازی، بهبود می بخشد.
وضعیت فعلی اپ استورها نباید واقعیت داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که انتظارات خود را بالا ببریم، از توسعه دهندگ، حمایت کنیم که تمام کارهایی را که برای آسان تر ، و سرگرم کننده تر ، زندگی ما انجام می دهند، و در نهایت از ،، که این پلتفرم ها را کنترل می کنند، مطالبه کنیم.
مراجع
1) گزارش شفافیت 2023 App Store 5-16-24 (apple.com) (فایل PDF از اپل)

دیوید چینگ
گیک، طرفدار بسکتبال و ویرایشگر HWM سنگاپور.
منبع: https://www.hardwarezone.com.sg/blog-app-stores-di،al-landfills-curated-marketplace-support-developers